17 i 19 d'abril del 2012


Aquesta setmana hem continuat repassant el temari que vosaltres vau triar.

Dimarts vam revisar les funcions sintàctiques i les oracions subordinades. Ho vam fer a partir de l'exercici de l'examen model, però vam començar veient quins són els passos que podeu seguir per fer bé l'exercici:

1. L'element subratllat és una oració? Si és una oració n'heu de dir el tipus. Si només és un fragment d'una oració, NO heu de contestar la pregunta. Aquest pas evitarà que vegeu oracions on no n'hi ha (un dels errors que heu fet a l'examen model és dir que qui és una oració, quan realment és un pronom interrogatiu i NO TÉ VERB).

2. Quina funció sintàctica té l'element subratllat? Primer de tot, mireu si és un complement que depèn del nom o del verb. Un cop sapigueu això, feu una hipòtesi i SEMPRE COMPROVEU QUE NO US HEU EQUIVOCAT: seguiu les proves de cada complement que hem estudiat a classe.

Us enviaré el document que vam fer servir, amb la teoria i la pràctica.

Dijous vam revisar els pronoms relatius. Vam continuar amb la mateixa dinàmica: us vaig ensenyar els passos que cal seguir proposats pel CPNL i una altra proposta una mica menys llarga, que us copio més avall. Per a la pràctica vam fer servir, com fins ara, l'exercici de l'examen model.

1. Marqueu la subordinada amb claudàtors i digueu de quin tipus és. Si és adjectiva, digueu si és explicativa o especificativa. Això us anirà bé per descartar pronoms relatius.

2. Marqueu el verb del qual depèn el relatiu que heu de trobar: sempre serà el verb de la subordinada.

3. Detecteu l'estructura natural del verb (no cal que penseu en els complements que no són obligatoris). Aquí teniu l'estructura de tots els verbs de l'exercici que vam fer: deure alguna cosa a algú, parlar d'alguna cosa a algú, haver-hi alguna cosa en algun lloc, algú voler afrontar alguna cosa, pagar amb alguna cosa, plànyer-se d'alguna cosa, algú acomiadar-se d'algú altre.

4. A l'estructura que heu trobat, marqueu el complement que falta i que, per tant, haureu de recuperar amb el pronom relatiu: deure alguna cosa a algú, parlar d'alguna cosa a algú, haver-hi alguna cosa en algun lloc, algú voler afrontar alguna cosa, pagar amb alguna cosa, plànyer-se d'alguna cosa, algú acomiadar-se d'algú altre.

5. Descarteu els pronoms relatius que no s'adiuen en aquest context. Per exemple, si el complement que falta necessita una preposició, heu de descartar els relatius que no poden portar-ne; si el complement que falta forma part d'una especificativa, heu de descartar els relatius que només poden anar en una explicativa (com ara el compost sense preposició: el qual, la qual, els quals, les quals).

6. Trobeu els relatius que sí que s'hi adiuen. Per exemple: qui, el qual.

7. Heu d'afegir cap preposició al davant del relatiu? Ho heu de fer ara: a qui, al qual.

També us enviaré el document que vam seguir a classe per fer l'exercici.

Dimarts vinent dedicarem la primera hora a acabar de revisar els pronoms relatius i la segona a la fonètica sintàctica.

Bon cap de setmana!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada