10 i 12 d'abril del 2012

Dimarts, tornant de les vacances de Setmana Santa, vam acabar el temari del curs. Ens faltava tancar el bloc de dialectologia i el de sociolingüística.

Pel que fa a dialectologia, vam comentar les dues cançons que ens faltaven: en nord-occidental i en valencià (els dos dialectes del bloc occidental).

Pel que fa a sociolingüística, vam veure quins conceptes poden sortir a l'examen i vam fer un esquema per entendre'ls més bé. Us enviaré per correu un document amb aquestes definicions.

Des de dijous i fins l'últim dia de classe abans de l'examen dedicarem totes les classes a repassar els temes que m'heu proposat. Tenim sis classes per revisar aquests sis temes: pronoms febles, pronoms relatius, oracions subordinades i les funcions sintàctiques que fan, morfologia verbal, fonètica sintàctica (contactes vocàlics i consonàntics) i com fer resums.

Dijous vam dedicar les dues hores a revisar els pronoms febles. Ho vam fer a partir de l'exercici de l'examen model que heu fet durant la Setmana Santa. Hi ha dues coses importants que heu de recordar. D'una banda, l'escriptura de les combinacions de dos pronoms (apòstrof i guionet). Recordeu que us vaig entregar unes fotocòpies del llibre del nivell C en què està molt ben explicat. De l'altra, els passos que heu de seguir el dia de l'examen per poder fer bé l'exercici:

1. Reescriviu la frase (escriviu el complement sencer, no amb pronoms) i subratlleu els complements que haureu de substituir per un pronom.

2. Detecteu la funció de cadascun dels complements i trobeu el pronom que li correspon.

3. Combineu els dos pronoms.

Exemple: “El gat s’havia ficat sota el llit i la Laura va treure_____”

1. “El gat s'havia ficat sota el llit i la Laura va treure el gat del llit / de sota el llit

2. EL GAT: CD (pronom EL)
DEL LLIT: CC (pronom EN, perquè el CC acompanyat de la preposició DE vol aquest pronom)

3. “El gat s'havia ficat sota el llit i la Laura va treure-l'en” (l'apòstrof va com més a la dreta millor però sempre n'ha de sortir un pronom que existeixi. Així, seria impossible fer una cosa com *“treure-le'n” perquè el pronom LE no existeix).

Dimarts vinent revisarem les oracions subordinades i les funcions sintàctiques que poden fer. Per tant, porteu a classe els apunts i el material que necessiteu.

Bon cap de setmana!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada